Legenden Om James Deans Hjemsøgte Bil

James Byron Dean

James Byron Dean blev født den 8 februar 1931 i Marion, Indiana i USA. James Dean er kun 9 år da hans mor Mildred, dør af cancer den 14 april 1940, og derfor flytter lille James til Fairmount, for at bo hos slægtninge. I 1947 debuterer James Dean på scenen i Fairmount high schools teaterstykke Mooncalf mugford. I 1950 starter James Dean på college i Californien, og får sin debut på film, i en Pepsi reklame.

I 1952 får James dean flere småroller i biograffilm, som f.eks Fixed Bayonets, Sailor beware, og Has anybody seen my gal? Samme år får Dean sin første hovedrolle i et stykke på Broadway, See the jaguar. Forestillingen er dog ingen succes, og lukker efter 3 dage.

Dean har dog gjort sig bemærket, og hans popularitet stiger i takt med flere optrædener på tv i løbet af 1953. I 1954 begynder det der skal vise sig at blive det store gennembrud for James Dean, idet optagelserne til filmen East of eden, (Øst for paradis), begynder. Denne film får premiere i 1955, samme år som James dean indspiller både Rebel without a course (Vildt blod), og Giant (Giganten). Samme år erhverver Dean, der altid har haft interesse for motorløb, sig en Porsche 550 Spyder, en efter datidens standarder, meget hurtig bil. Bilen bliver døbt ”Little Bastard”. Dean vil bruge denne bil til at køre motorløb, den er dog også godkendt til at bruge på offentlig vej.

Mange af James Deans venner var imod hans køb af bilen. Det var som sagt en meget hurtig bil, og når man så betænker hans interesse for motorløb, så var det nærliggende at betragte det som en farlig cocktail. Hans kæreste Ursula Andress ville ikke køre i bilen, hun nægtede at sætte sig ind i den. Hans ven Nick Adams brød sig mildest talt ikke om bilen, og den senere berømte custom bil bygger George Barris sagde at Porchen indgød en ubehagelig følelse. Alec Guiness sagde direkte til Dean: ”Skil dig af med den, ellers vil du være død inden en uge…”. Tragisk nok skulle Guiness´ profeti vise sig at holde stik… Men den flotte sølvfarvede Porsche var Deans et og alt, og han glædede sig til at skulle køre ræs med hende. Det nåede aldrig at blive til noget.
James Deans Porsche

Den 30 september 1955 ville Dean køre til Salinas, Californien, for at deltage i et motorløb med Little Bastard. Aftenen før deltog han i et telefoninterview live i et radioprogram, og studieværten mindede bl.a. lytterne om at køre sikkert. Han spurgte Dean om han havde nogle råd til de unge lyttere angående trafiksikkerhed, og Dean sagde at efter han begyndte at køre motorløb, kørte han aldrig for stærkt på offentlig vej, for han kunne ikke være sikker på at de andre trafikanter havde set ham, hvis han kørte for stærkt. I den forbindelse er det interessant at Deans sidste sætning i livet var til sin passager: ”Gad vide om han har set os…”

Som sagt kørte Dean af sted til Salinas den 30 september 1955. Med sig i bilen havde han sin mekaniker Rolf Wütherich, og bag dem kørte en skuespillerkollega Bill Hickmann, og fotograf Sanford Roth i en stationcar med autotrailer. Det var meningen at Roth skulle fotografere Dean under motorløbet.

På vej til Salinas ad route 99, der nu hedder Interstate 5, blev bilerne stoppet ved Grapewine Grade af en betjent fra California Highway Patrol. De havde kørt 65 miles i en 45 miles zone, det vil sige omkring 104 km/t i en 72 km/t zone, omregnet. De fik lov at køre videre, og de to biler drejede mod vest ad Highway 466, (I dag Highway 46), lige nord for Bakersfield, og kørte mod Paso Robles hvor de skulle på U.S. North 101, der går mod Salinas. På vej op mod Polonio passet kørte Dean fra den langsommere stationcar, i sin Porsche. Efter passet går vejen snorlige ned mod vejgaflen hvor Highway 46 og highway 41 mødes, ikke langt fra byen Cholame.

Da Dean og Wütherich i Porschen nærmede sig vejgaflen, kom imod dem på highway 46 en sort og hvid 1950 Ford Tudor coupe, ført af en ung mand ved navn Donald Turnupseed. Turnupseed var elev på Cal Poly og var på vej til Tulare, for at holde weekend hos sine forældre. I vejgaflen skulle Turnupseed til venstre ad Highway 41 for at komme videre mod Fresno, og således krydse den modgående vognbane på highway 46. Turnupseed udtalte senere i retten at han havde sat farten ned, og kigget sig grundigt for op ad bakken på highway 46, men aldrig set nogen bil. Det var der Dean kom i sin Porsche. Det blev påstået at Dean kørte omkring 85 miles ca. 137 km/t, men senere computerberegninger og rekonstruktioner har bevist at Deans fart ikke har været højere end 55 miles, altså ca. 88 km/t, og dermed har Dean overholdt fartgrænsen. Politiet udtalte efter ulykken at farven på Deans Porsche sammenholdt med tusmørkebelysningen, har været med til at ”camouflere” Deans bil, der dermed blev meget svær at se. Desuden var det en lille, lav bil.
Vraget af James Deans Porsche
Kraften i sammenstødet var frygtindgydende, og Deans Porsche endte i grøften, og lignede ifølge Roth, der ankom kort efter i stationvognen, en sammenkrøllet cigaretpakke. Wütherich blev kastet ud af Porschen ved sammenstødet, og slap med et brækket ben, en smadret kæbe, og diverse indre kvæstelser. Turnupseed slap med knubs, mens Dean blev meget hårdt kvæstet, bl.a. med en brækket nakke. Dean var død ved ankomsten til Paso Robles War Memorial Hospital.

Vraget af Deans Porsche blev solgt til George Barris der havde planer om at bruge delene fra bilen, der var alt for smadret til at blive repareret. Da bilen ankom til Barris´ værksted og skulle læsses af transportvognen, faldt den ned, og brækkede benet på transportvognens chauffør. Han skulle blive det første af en lang række ofre, for mystiske ulykker tilknyttet vraget af Deans Porsche.

Bilen kom dog ind i værkstedet, og efter et stykke tid blev motoren og gearkassen solgt hver for sig til to læger, der også kørte motorløb i deres fritid. Den 2 oktober 1956 skulle disse to læger for første gang køre motorløb i deres egne biler, der nu var udstyret med henholdsvis motor og gearkasse fra Deans bil. Lægen der havde Deans motor i sin bil kørte galt i løbet, og blev dræbt. Den anden læge kom også ud for en alvorlig ulykke i løbet, han overlevede dog, men kun med nød og næppe.

Næsten samtidig kom det frem at en ung mand der havde købt to af dækkene fra Deans bil, var ude for at de begge eksploderede på én gang, og han undgik kun på et hængende hår at køre galt.

Barris var også ude for flere gange at mennesker prøvede at stjæle dele fra vraget, som souvenirs. Det gik ofte galt, og bl.a. blev en ung mand der havde stjålet rattet fra bilen, meget alvorligt kvæstet da han ville flygte med det.

Vraget var selvfølgelig efterhånden blevet ret kendt, og California Highway Patrol fik lov af Barris, til at bruge vraget i en rejsende udstilling om trafiksikkerhed. Under denne rejsende udstilling, indtraf også mærkværdige hændelser med forbindelse til vraget. På et af stederne udstillingen besøgte, var Deans bil udstillet med flere andre i en stor garage. Der udbrød brand i garagen, og alle de udstillede biler og bilvrag gik til – undtagen Deans Porsche. Ingen kunne forklare hvordan den kunne slippe uskadt fra en brand i en garage, der ødelagde flere andre biler. Men det gjorde den….

Senere under en udstilling på Sacrimento high school, faldt bilen pludselig ned af det stålstativ den var udstillet på, og brækkede hoften på en studerende. Efter den hændelse skulle vraget videre til Salinas, men på et tidspunkt på turen opdagede chaufføren på transportvognen at der var noget galt. Han stoppede og gik ud for at tjekke om vraget lå ordentligt på ladet – det gjorde det ikke, det faldt ned over chaufføren, der blev dræbt. Så er der stille om vraget i et stykke tid, men man ved at 2 år senere skete der en næsten identisk ulykke. Vraget faldt af en transportvogn, men denne gang overlevede chaufføren, og endelig vides det at vraget i 1958 var skyld i endnu en ulykke, om hvilken der dog ikke kendes detaljer i dag.

Den sidste mystiske episode i forbindelse med en udstilling af vraget, indtraf i 1959. Der var bilen på en udstilling og igen sat op på et stålstativ. På et tidspunkt under udstillingen, pludselig og uden forvarsel, falder bilen ned og skilles i 11 stykker….

Denne gang var der dog ingen der kom til skade. Selv den allersidste episode af bilens kendte tilværelse, er omgæret af mystik. I 1960 skulle bilen nemlig sendes til Los Angeles, og den blev pakket omhyggeligt i en stor transportkasse, og blev læsset på en transportvogn. Undervejs forsvandt Vraget af James Deans Porsche sporløst. Det forsvandt, det er aldrig dukket op, og der er tilsyneladende ikke nogen der ved hvad der er blevet af det. Så vidt vides har ingen set det siden. Det kan sluttelig nævnes at der i USA er udlovet en dusør på 1 million dollars til den der kan fremskaffe vraget af James Deans Porsche. Den million står stadig på kontoen, og man skulle ellers mene at det var et beløb der nok skulle få nogen til at melde ud, hvis de vidste hvor vraget befinder sig i dag….